donderdag 7 januari 2016

Top 3 Italiaanstalige muziek

Waarom begin ik  een vredesnaam aan een Italiaanse top 3? Ik heb geen idee waar de nummers over gaan. De keuze is dus puur gebaseerd op de muziek of de herinneringen die ik heb aan een plaat.

Op nummer drie staat voor mijn Perdono-Tiziano van Ferro. Deze plaat hoorde ik in de zomermaanden in verschillende talen, maar ik het Italiaans klinkt deze plaat het mooist. Het herinnerd me aan een lekkere zwoele zomeravond . Ik rij op de fiets een rondje door het centrum en kom langs een kroeg waar deze plaat keihard aanstaat. De warme zomerwind waait door mijn haren. Een heerlijke herinnering die boven komt als ik deze plaat hoor.

Op nummer twee staat  Ti Amo' van Umberto Tozzi ft Mónica Bellucci . Ik vermoed dat het nummer over liefde gaat, maar zou het voor de rest niet weten. Wat me opvalt aan de zang is dat hij vol overgave zingt. Soms moet je liedjes ook gewoon luisteren enkel en alleen voor de muziek. Dat lukt eigenlijk alleen als je er dus niet van kunt verstaan. En dat heb ik dus met Italiaanse muziek.

Op nummer 1 komt het nummer  Cose della vita  van Eros Ramazzotti . Ik vind de stem helemaal geweldig. Ook hiervoor geld dat ik er zomerse herinneringen aan heb. Deze plaat werd veel gedraaid in een pizzeria waar ik veel kwam. En dan vooral in de zomer maanden als de deuren en ramen open stonden hoorde ik dit nummer geregeld. Maar ook van deze plaat heb ik geen idee waarover die gaat.

Misschien kun jij me helpen met de vertaling van de platen? Ik kan de tekst wel in een vertaal machine stoppen maar meestal klopt er dan weinig meer van. Logisch want deze geeft alleen de letterlijke vertaling. Dus mocht je weten waarover een van deze of misschien wel alle nummers gaan dan hoor ik het graag.

Liefs,

Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten