maandag 11 januari 2016

Top 3 Friese platen

En dan nu te top 3 van Friese platen. Eigenlijk zou ik deze top 3 helemaal kunnen vullen met nummers van "De kast" ,maar dat doe ik toch maar niet. Dan wordt het ook zo saai. En zeker als je hier niks aan vind. Nu kan het nog zo zijn dat er een nummer bij zit wat je of mooi vindt of misschien zelfs nog niet kent.

Op nummer drie komt voor mij het nummer Die twa van Fûgels. Het heeft even geduurd voordat ik het kon verstaan maar de melodie sprak me meteen aan. Nu ik de tekst ook ken vind ik de plaat helemaal geweldig. Ik had dit nummer wel eens gehoord maar het maakte pas indruk op me op de begrafenis van een vader van een collega.  Ik kende de man niet persoonlijk, maar dit nummer kwam keihard binnen. Nog zie ik het beeld voor me...Mijn collega die daar verdrietig zat, wat was ik tijdens dit nummer graag naar haar toe gelopen om naast haar te zitten en mijn schouder aan te bieden. Helaas was dit niet mogelijk. Dit nummer doet mij altijd daaraan terug denken.

Op nummer twee komt Wêr bisto  Twarres . Ik heb bewust voor deze clip gekozen omdat hier ook de Nederlandse vertaling bij staat. Tjsaa waarom vind ik het eigenlijk een goede plaat? Ik moet er wel lang over na denken. Ik denk dat ik vooral geniet van het geluid van het gitaar en het tweestemmige zingen.

Op nummer een van de Friese platen staat De Kast met het nummer  In Nije Dei. Ik ben, als het om Nederlandstalige muziek gaat best wel een fan van de kast. Wat ik aan deze plaat vooral mooi vind is het geluid van de piano. Misschien dat dat ook wel de reden is dat ik mijn nummer de "Fûgels" zo mooi vind. Deze heeft ook een mooi piano geluid. Van de teksten moeten de meeste Friese platen het niet hebben, zelfs niet met de vertaling in het Nederlands erbij. Maar ook deze top 3 kreeg ik makkelijk gevuld.

Ken jij nog Friestalige platen waar ik volgens jou eens naar moet luisteren? Laat je tips, je mening of adviezen onder dit bericht achter en ik zal er op reageren.

Liefs, Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten