donderdag 24 december 2015

Taaltoets gedoe

Eindelijk was het vorige week zover.  We mochten onze certificaat voor de taaltoets in ontvangst nemen. Het heeft even wat voeten in aarde gehad, maar voorlopig zijn we daar weer even van af. Let wel. ..voorlopig.  Want in neem aan dat onze overheid wel weer iets gaat bedenken om ons, pedagogisch medewerkers, aan het studeren te houden.

Voldeed eerst de opleiding  KVJV, later moest iedereen MDGO hebben.  Nog weer later,  in de tijd dat ik mijn papiertje haalde,  heette het SPW3. Nu is dat nog niet zo lang geleden. Ik heb namelijk mijn SPW3diploma in 2006 gehaald. En in 2007 mijn SPW4 diploma. Inmiddels heet het al weer anders,  namelijk PW. Nu moest ik voor SPW4 en instroomtoets Nederland en rekenen maken.  Die heb ik toen gehaald maar nooit bij laten schrijven op mijn diploma. 
Niet dat dat zo heel veel uitmaakte,  we moesten allemaal ongeacht het behaalde niveau en hoe lang het geleden was,  de taaltoets opnieuw doen.
 
En dat verbaast me. Als iemand zijn of haar HAVO diploma gehaald heeft doet hij/zij toch na een paar jaar ook niet opnieuw examen voor het HAVO diploma? Dat zelfde geldt ook voor je rijbewijs . 
Maar goed.  Na een herkansing voor begrijpend lezen heb ik het certificaat ook in de zak . Het eerste examen "begrijpend lezen " was en drama.  Het was op de computer. 

Het herexamen was op papier. Dat was voor mij goed te doen. Dit komt omdat ik er aantekening bij kan schrijven en onderstrepen wat belangrijk is of doorhalen wat onbelangrijk is. Dat kon op de computer dus niet en ik had toen ook geen kladpapier of iets dergelijks. 

Omdat we onze toets gehaald hebben kregen we van de gemeente en reep chocolade en van onze werkgever een mooie witte amaryllis bloem. Altijd leuk om te krijgen en lief dat ze de moeite hebben genomen om een kleinigheidje te regelen. 

Wat zal de volgende opleiding zijn?  Ik heb zo nog geen plannen.  Maar dat kan zo maar veranderen. Heb jij nog studeerplannen? Of zou je zonder studie nog iets willen leren?  Waaraan denk je als je kijkt naar de toekomst?  Laat het me weten. ...vind ik erg leuk! 
Liefs, Anita 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten