zondag 1 november 2015

Foto`s uit mijn jeugd

Hier zie je een aantal oude foto`s . Op deze foto`s zie je plekjes waar ik mijn jeugd doorgebracht heb. Op de bovenste foto zie je in het midden hotel "de Roskam". Dit hotel is in mijn kinderjaren afgebroken en mijn eenpersoonsbed kwam daar vandaan. Het bed staat nog altijd op een van de slaapkamers van mijn zoons. Rechts onder in beeld zie je de smederij van Van de Mheen. Ver weg was dit nog familie van mij. Helaas is de smederij er net als het hotel al lang niet meer.

Hier zie je de fietsenzaak van Van Ravenhorst. Ik kan me nog goed herinneren dat het afbranden.

Mijn vader werd door de brandweer ingezet als spuithulp. Hij had het nog nooit gedaan en ook nog geen enkele bescherming en is dus bij de overburen achter het muurtje gaan liggen om nog iets beschermt te zijn tegen de enorme hitte. Van het pand was na het blussen weinig meer over.

Ik kan me vooral de paniek herinneren. De paniek ontstond omdat meerdere panden tegen elkaar aan gebouwd waren ( fietsenmaker, kroeg en bakker)en men dus bang was voor het overslaan van de vlammen naar de bakkerij van Piet van de Brink.
Maar gelukkig bleef deze ramp uit. Het pand op de achtergrond was jaren een café. Inmiddels is ook dat afgebroken.



 Op de laatste foto staat mijn ouderlijk huis. Dit is de straat waar ik mijn mooie jeugd door bracht. Waar ik buiten leerde spelen en goed uit leerde kijken want in mijn jeugd was het een drukke doorgaande weg. Daar waar ik mijn eerste vriendinnetje verloor aan een ongeluk. Daar waar een boom gepland werd toen mijn oma een jaar of 3 a 4 was. Dat is dus al heel lang gelden. Zij is namelijk in 1982 overleden op 85 jarige leeftijd. Ik vermoed dat de boom in 1900 gepland is. Misschien ter gelegenheid van de eeuwwisseling? Dat zou dan ongeveer kunnen kloppen.

Ik weet dat er ook foto`s op het internet te vinden zijn van straten toen en nu. Binnenkort zal ik eens foto`s met mijn herinneringen plaatsten met foto`s van toen en nu.

Bestaat jouw ouderlijke woning nog?
Wonen je ouders er nog?
Heb jij er leuke herinneringen aan?

Liefs,

Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten