donderdag 21 mei 2015

Speksteen

Al een aantal jaren heb ik speksteen in huis.  Voor de mensen die niet weten wat speksteen is en even een korte uitleg. 

Wat je nodig hebt

Wat je nodig hebt is het volgende:
- een stukje speksteen, om te beginnen niet  groter dan 10 tot 15 cm.( hoe lichter de kleur, hoe zachter de speksteen)
- een grove  speksteenrasp
- een fijne speksteenrasp
- een platte kwast
- een set watervast schuurpapier voor speksteen
- steenwas

Het ontwerp:
Je kunt ervoor kiezen om een  figuratief beeldje te maken: d.w.z.: een beeldje naar de werkelijkheid. Dit kan een dier zijn, een bloem, een mensvorm, etc. Het is ook mogelijk om je door de vorm van de steen te laten leiden en intuïtief een sculptuur te maken. In dit artikel wordt uitgegaan van de intuïtieve methode.

Neem nu de grove rasp en bewerk daarmee de steen.
Als je uiteindelijk terecht gekomen bent bij de vorm waar je gelukkig mee bent, dan ga je het beedje bewerken met watervast schuurpapier. Neem eerst het meest grove papier. Daarmee verwijder je alle krassen van het beeldje.
Dit is een heel belangrijke fase in de afwerking van je beeld. Ieder krasje dat je laat zitten zal in het eindresultaat nog zichtbaar zijn. Laat je beeldje door en door droog worden en controleer of er nog krasjes achter zijn gebleven, die je nog moet bijwerken. Pas alle krassen verdwenen zijn kun je doorgaan met het schuurpapier met een mindere grofheid van korrel. Pas vooral goed op dat de ondergrond waarop je beeldje ligt helemaal schoon is. Als er een kruimeltje van de vorige fase op je beeldje komt hebt je opnieuw een kras. Spoel het beeld tussentijds goed af. Bewerk het beeldje op deze wijze tot alle soorten schuurpapier gebruikt zijn.
Laat nu je sculptuur door en door drogen en bewerk het daarna met steenwas. De steenwas breng je op met een zachte, niet pluizige doek. Laat ongeveer 15 minuten drogen en poets de was met een schone doek uit. Dit herhaal je drie keer.

Tijdens de aanslag in 2009 op Koninginnedag in Apeldoorn was ik ook met speksteen aan het werk. Op het moment van de aanslag was ik bezig met de afwerkfase van een abstract beeldje. 

Daarna heeft het speksteen bewerken een heel tijd op en laag pitje gestaan, maar nu ben ik weer begonnen.

Ik liet een stuk steen vallen en toen brak er een stukje af waardoor het al een beetje de vorm van een hartje kreeg. Zoals je kunt zien ben ik nog bezig met de grove rasp de grote grove vormen aan te brengen. Dit doe ik meestal als het zomers weer is en het dus heerlijk is om in de tuin buiten te prutsen. Stil in de zon zitten zonder iets te zien of te doen te hebben gaat mij al snel vervelen. En als het dan eindelijk mooi weer is , is binnen zitten is ook niet alles. Dus dan doe ik dit.

Het duurt nog wel even voordat het hartje klaar is, dus het moet voorlopig nog wel even zomer blijven.

Wat vind jij van mijn  beginnende hartje?
Kan jij ook zo heerlijk nadenken/ dagdromen/ hoofd leeg maken als je aan het hobbyen bent?
Heb je ook verschillende hobby`s voor verschillende momenten van een jaar?
Of geniet jij het hele jaar van een zelfde hobby?

Wat je ook doe, vergeet niet te genieten, al is het maar van iets kleins.
Liefs,

Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten