vrijdag 17 april 2015

Poppen hoofdjes maken

Ik vind het maken van poppen hoofden niet zo leuk. Maar soms dat heb ik zo`n bui dat ik denk....en nu maar een heleboel tegelijk. Van de week had ik zo`n bui en heb er weer een stuk of 10 gemaakt in verschillende maten. Eenmaal bezig krijg ik er ook wel weer lol in. Ik heb verschillende technieken gebruikt. Een ervan is het gebruik van buisverband. Je knipt een stukje van de rol en naait een kant dicht. Dan draai je de koker om en vul je hem op met vulwol. Dan maak je de onderkant ook dicht en is de basis van je hoofd klaar.

Een ander techniek is dat je een vierkant lapje van dunne tricot neem en dat vol prop met vulwol. Je bind dan het lapje vast en zo heb je een mooi bolletje. Als ik de poppenmaker zo hoor moet het met buisverband het makkelijkst zijn. Persoonlijk ga ik voor het vierkante lapje. Hoe groter het lapje , hoe groter het hoofd. Het is dus wel zaak dat je oplet welke maat het patroon aangeeft voor de afmeting van het hoofd.

Dan meet men het hoofd ook nog op verschillende manieren. De ene meet van nek boven over het hoofd weer terug naar de nek. Het andere atelier meet de omtrek van het hoofd over het oor punt. En dat allemaal om het voor de beginner handig te houden. Niet dus.

Op de foto zie de hoofdjes in verschillende stadia. De onderste kleine hoofdjes hebben nog geen oog lijn en neusje. De middelste hebben al wel een oog lijn. De bovenste zijn bijna klaar. Hier moet alleen nog huidkleurig tricot omheen. Dit doe ik pas als ik ze ga gebruiken want sommige popjes hebben ook een tricot lijf. En ik heb verschillende kleuren tricot. Deze pas ik aan aan het popje wat ik wil gaan maken. Maar voorlopig kan ik weer een tijdje vooruit.

Doe jij vervelende klusjes ook het liefst achter elkaar.? Of stel je het zolang mogelijk uit?

Liefs Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten