zondag 26 april 2015

Hoe maak je die Yakult popjes.

Na aanleiding van mijn blogjes over de yakult popjes kreeg ik de vraag of ik uit kon leggen hoe ik deze lieve popjes maak. Dat is nog al simpel. En zo leuk om te doen. Zeker als je niet van festonneren houd zijn ze erg leuk.



Het lijf, het flesje dus,  beplak ik met vilt. Ik plak dit met een hobbylijm. Ik vouw het vilt er om heen en omdat het flesje aan de bovenkant wat smaller is hou je daar wat vilt over. Dit druk ik zo plat mogelijk tegen het flesje en het overtollige naad knip ik achter bij de naad zoveel mogelijk weg.

Dan maak ik een tricot hoofdje. Eerst een bolletje. Dan trek ik een oog lijn. Sommige hoofdjes krijgen een neus van een kleine houten kraaltje.
Dit voorbeeld toevallig niet.
en deze zet ik vast door de naald in het bovenste randje van het vilt wat vast zit aan het flesje te steken en door de nek. Dit doe ik rondom de nek zodat het hoofdje stevig vast zit aan het flesje .

Dan begint het versieren van het lijf met mantels, bloemen en schortjes. Deze zet ik met een paar steekjes vast aan het beplakte flesje. Dan neem ik wat wol en maak daar de haren van.

Sommige popjes hebben ook nog een bloem in het haar of een hoed of kroon. Deze maak ik ook vast met een paar steekjes. Het flesje kun je voordat je het hoofd erop zet eventueel verzwaren met wat steentjes of rijst. Ik heb het niet gedaan.

Zoals je ziet, eigenlijk is het heel simpel om te maken.
Heb jij ook een leuk idee? Laat het me weten zodat we elkaar kunnen inspireren.

Liefs,

Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten