zondag 4 januari 2015

Matroesjka / Baboesjka

Zoals de meeste wel weten ben ik gek van Matroesjka / Baboesjka popjes die ik maak van vilt. Zoals je hiernaast wel kunt zien heb ik bij verschillende jaartafels al van deze popjes gemaakt. Ik wil ze bij elke jaartafel maken.
Zo ook voor de kerststal.

Nadat ik ze gemaakt had kwam ik op het idee om in dezelfde kleuren ook  een mompelmannen kerststal te maken. Mompelmannetjes worden gemaakt van een eikel met daarin een cocktailprikker. Op de cocktailprikker zet je dan een houten kraaltje. Dit popje kleed je dan aan met een restje vilt.

Ik had in de herfst al eikels gezocht maar was even vergeten om er direct een stokje in te steken. Dat viel nu wel een beetje tegen. De eikel was al ingedroogd en dan is het lastig om er nog een houten stokje in te stoppen. Een goede leer voor de volgende keer....direct doen dus. Maar met wat kracht lukte het uiteindelijk toch.

En zie hier het resultaat van een middagje knutselen. Ik heb alleen het kindeke niet gemaakt. Ik twijfel hoe ik dat zal doen. Een eikel met een kraal wordt te groot. Bij het matroesjka popje is het kindeke op de buik van Marie gemaakt. Maar dat lukt met een eikel niet. Misschien dat ik volgend jaar een heel klein doosje vind met alleen een kraal en een van vilt gevouwen lijf. Maar ik heb een heel jaar om er over na te denken.

Heb jij een goed idee of handige tip om een kindeke te maken? Dan hoor ik het graag.

Liefs Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten