woensdag 22 mei 2013

Uitspraken over (mijn) werk


De meeste uitspraken hebben voor mij te maken met mijn werk als peuterjuffie. Ik heb inderdaad een baan waarvan ik hou en dus hoef ik niet meer te werken.

Ik probeer ieder kind te laten schitteren.

Die Ei Phone deed me direct denken aan een Nederlands 2 jarig jongetje. Hij was de eerste dag bij mij op de speelzaal en liep het kantoor in. Hij zei iets wat leek op naar bed. De hele ochtend hoorde ik geen verstaanbaar Nederlands van hem totdat zijn moeder kwam en hij haar weer mee nam naar ons kantoor. Daar wees het kleine mannetje naar onze laptop. Ik vroeg zijn moeder wat hij bedoelde. I pad Ipad zei zijn moeder. Meneer wilde dus op onze laptop.  Nou kleine 2 jarige man....dat gaan we dus even niet doen.

Rekenen doen onze peuters op hun eigen niveau. We beginnen met tellen tot vijf. Maar lang en kort....groot en klein....dik en dun zijn allemaal voorbereidingen op rekenen van de basisschool. Daar besteden we wel heel veel tijd aan. En ooit op een dag komen ze misschien ook wel in contact met bovenstaande sommen. Maar gelukkig hoef ik ze dat niet te leren.

T
 Inderdaad is ieder kind anders en dat is nou juist het meest leuke aan mijn werk. Ik krijg de peuters nog bijna puur natuur binnen. ze kunnen bij ons zoveel leren door te spelen. En ze hebben het nog niet eens in de gaten dat ze aan het leren zijn. Elke 3 weken veranderen mijn collega`s en ik het lokaal zodat het er weer uitdagend uit ziet. De ene keer is de huis hoek een bloemen of kledingwinkel...de keer erop kan het zo maar vol liggen met blaadjes en is het een herfstbos. Peuters ontdekken op deze manier zoveel. En ik? Ik mag van ze genieten. En dat doe ik dan ook volop. Morgen gaan de peuters leren over "verkeer".



Tijdens het thema "kunst" hebben we het over de natuur gehad. De kleuren die we vinden in de natuur, maar ook de materialen die er te vinden zijn in het bos of park. Zo`n foto als van die blaadjes is voor peuters helemaal niet gemaakt van blaadjes. Pas als je het na gaat leggen beseffen ze dat het dus bestaat uit blaadjes. De verbazing op die toetjes vind ik geweldig. Wat voor ons volwassenen dus heel gewoon is is voor peuters helemaal nieuw.

Als je nog meer van deze geweldige foto`s over de natuur wil zien moet je maar eens kijken naar mijn volgende blogje. Hierin zal ik wat foto`s plaatsen over dit onderwerp.

En waar verbaas jij je over? Kun jij ook zo genieten van de natuur?

Heb jij een baan? ben je er net zo blij mee als ik ? Of doe je het omdat je het geld nodig hebt?

Wat je ook doet, probeer er in elk geval van te genieten.

Liefs Anita

Geen opmerkingen:

Een reactie posten